Saturday, May 23, 2009

Pesanan buat Sang Pencinta

Bismillahirahmanirrahim..
Assalamualaikum Warahmatullahi Wabarakatuh..

oleh:Diriku

Detik jam ditanganku menunjukkan waktu sudah menghampiri pukul 1 pagi,ku merasakan mata kian berat dan tertunggu-tunggu utk ditutupkan.Badan kurasakan lemah dan mahu je aku baringkan abis cite.Di tanganku sedia menunggu satu novel yang bertajuk "Warkah Cinta Berbau Syurga".Walau malam kian menyepi dan berlalu pergi untuk pagi datang mengganti,namun aku gagahi diriku demi menyoroti kesudahan cinta seorang insan bernama Amir Mukhlis.Cinta??? mesti sahabat pembaca semua memandang sinis akan perbuatanku bersengkang mata semata-mata membaca novel cinta..ish3..tapi ketahuilah sahabat ku semua, kisah cinta yang aku soroti ini banyak memberi panduan dan jalan kepada kita bagaimana mahu mengenal cinta nafsu ataupun cinta hakiki.Kisah ni juge menyedarkan kita sbg seorang remaja yang kemaruk dengan cinta supaya jangan lupa akan agama dan ape yang telah dibataskan.Ape yang paling aku terkesan dan aku sedar adalah cinta bukan beerti romantis,bagi hadiah,kata-kata manis,dating dan macam-macam lagi namun cinta adalah mendekatkan lagi diri kita kepada agama dan tunduk serta patuh pada Allah yang Maha Esa...Allahuakbar!!!...buat shabat pembaca semua jika ingin mengungkap kebenaran kalamku ini dapatkanlah novel ini dan bacalah......
Untuk itu aku titipkan sedikit isi surat yang ditulis Si Amir kepada Si Wardah..nak tau siapa mereka bacalah novel ni...he3

surat Amir kepada Wardah...

Saudari, seringkah saudari membaca novel cinta?Atau menonton drama-drama percintaan di televisyen?Maaflah jika soalan saya kelihatan janggal.Bagi saya percintaan yang wujud di dunia realiti tidak sama dengan kandungan novel dan drama.Memang diakui ,kekadanag penulis cerita atau pengarah drama akan membuat sesuatu untuk mencari keuntungan.Mereka mencipta sesuatu yang mengasyikkan.Mereka mencipta dunia khayalan yang diimpikan oleh muda-mudi.Walhal sebahagian besar cerita itu hanyalah penipuan semata-mata. Hakikatnya hidup kita tidak indah.Hidup kita tidak sempurna.Apa juga jenis kisah percintaan yang wujud,tidak ada satu pun yang menjanjikan keasyikan berpanjangan. Justeru,jangan terlalu memasang angan-angan untuk mewujudkan suatu dunia mimpi yang kemungkinan tidak akan menjadi realiti.Sebaliknya,susunlah jalan untuk menjadi manusia yang sedar hakikat sebenar kehidupan. Tahukah saudari apakah hakikat kehidupan?Hakikatnya ialah kehidupan pasti berakhir dengan kematian.Kita akan menemui Tuhan yang satu,Allah.Apa jenis hubungan yang wujud tidak akan bisa membntu kita di akhirat melainkan jika dibina ia atas ketakwaan dan keimanan.Kita akan dipersoalkan akan setiap amalan dan perbuatan yang dilakukan.Jika berasaskan nafsu,maka sia-sialah usaha kita.Jika berasaskan amal soleh,beruntunglah kita. Wardah,ini bukan surat cinta.Selepas ini tidak akan wujud surat cinta persis Romeo dan Juliet.Jika mahu menulis,tulislah sesuatu yang menyedarkan kita tentang hakikat kehidupan yang sebenar.Jangan bermimpi pada sesuatu yang tidak realistik.Itu saja, Akhir sekali,saya ingatkan.Tidak usah bercakap soal perasaan.Kerana itu bukan sesuatu yang boleh kita nilai dengan mata kasar.Saya hadir sebagai saudara seagama.Saya akan membantu bila diperlukan,saya akan pergi apabila keadaan meminta saya untuk pergi. Mudah-,mudahan,kita dirahmati Allah.
Sekian,wassalam
.
Yang benar,
AM

Renungilah isi surat ini wahai sahabat pembaca semua tidak kira lelaki mahupun perempuan,ambilah pengajaran dan nasihat yang diberikan moga kita sentiasa di atas toriq yang lurus dan benar.

Wallahu a'lam...

6 comments:

permata biru kehijauan said...

salam..
novel ni mmg best,
byk kata2 hkmah dlm btk ayt yg puitis..
mantapkn dri dengan novel,xslhkn wahai ustz?
slh ke bce novel?
npe tlis org pelik klu kte bce novel?

api_islam said...

salam..
betul tu..utk memantapkan diri byk carenye dan membaca adalah salah satu darinye...
ye x salah bace novel tapi pilih lah yg berisikan pekara ukhrawi..insyaallah memantapan diri akan dtg dgn izin Allah...
=)

irsyada said...

biar sendiri hingga hujung nyawa asal x sepi dari kasihNya..krna sesungguhnya hakikat cinta hanya Dia Yang Esa..^^

A. Ubaidillah Alias said...

Alhamdulillah dan segalanya Milik Allah...

Terima kasih atas perkongsian. Semoga kekal dalam iman dan taqwa sampai ke syurga.

Wassalam.

Penulis WCBS

api_islam said...

salam..
sama-sama ya akhi ubaidillah...=)
kalu ade novel baru jgn lupa maklum kat saye..semoga ukhuwah ini berterusan..

A. Ubaidillah Alias said...

Assalamualaikum

Hujung bulan ini akan mula dipasarkan novel terbaru saya.

Mengintai Cinta Khalifah.

Insya allah akan dijual di MPH, Popular dan bookstore berdekatan.