Monday, November 2, 2009

Jika Aku Jatuh Cinta

Bismillahirrahmanirrahim..

Assalamualaikum warahmatullahi wabarakatuh...

edit by : Diriku

Sahabat-sahabat..bukanlah aku ingin mengajak atau membawa kalian berada dalam dunia cinta sehingga lupa pada yang lebih utama. Namun ku cube memberi kalian dan diriku peringatan kerna diri kita tidak dapat menolak rasa cinta itu dari lahir dan kembang bak bunga yang segar dalam diri kita ini. Semoga cinta yang tersemai atau baru berputik dalam hati kita dapat membawa kita lebih dekat dengan Allah yang Esa..insyaAllah...renung-renungkanlah kata-kata ku ini buat kita bersama..Sahabat..


Ya Allah jika aku jatuh cinta,
cintakanlah aku pada seseorang yang melabuhkan cintanya pada-Mu,
agar bertambah kekuatanku untuk menyintai-Mu.


Cinta merupakan fitrah bagi manusia namun ingatlah manusia itu berbagai-bagai jenis adanya,maka cinta yang fitrah itu akan mengikut pada siapa lahirnya ia. Jadi sahabat-sahabat, sama-samalah kita memohon pada Allah yang Esa temukan kita kepada kekasih yang fitrah cintanya suci nun kepada Yang Esa dan semoga cinta itu memberi kekuatan kepada kita dalam menggapai cinta Allah Yang Esa.


Ya Muhaimin jika aku jatuh hati,
izinkanlah aku menyentuh hati seseorang yang hatinya tertaut padamu,
agar tidak terjatuh aku dalam jurang cinta nafsu.


Sahabatku semua, hati amatlah lembut dan anggota paling utama dalam jasad kita yang sementara ini. Jika iman yang kita isikan ke dalamnya maka baiklah dan bergembiralah kita namun jika nafsu yang mengatasi segalanya maka musnahlah kita di dunia dan nun akhirat sana.


Ya Rabbana jika aku jatuh hati,
jagalah hatiku padanya,
agar tidak berpaling daripada hati-Mu.

Ia kita manusia tak dapat menolak cinta itu hadir dalam hati kita ini kerana ia sudah fitrah Allah menjadikan kita.Namun rugilah kita jika membiarkan cinta yang hadir mengisi hati kita ini menjauhkan dan melupakan kita pada Allah Yang Esa.


Ya Rabbul Izzati jika aku rindu,
rindukanlah aku pada seseorang yang merindui syahid dijalan-Mu.

Bila bercinta sudah tentu timbul perasaan rindu.Inilah sebenarnya kenikmatan cinta wahai sahabat ku semua. Namun kemanakah kerinduan itu hendak kita dayungkan amatlah penting untuk kita fikirkan bersama.


Ya Allah jika aku menikmati cinta kekasih hatiku,
janganlah kenikmatan itu melebihi kenikmatan
indahnya bermunajat di sepertiga malam terakhir-Mu.

Cinta nikmatnya amatlah terasa sekali.Mana taknya hati sentiasa gembira dan fikiran sentiasa tenang dengan adanya cinta dari si dia yang di cintai.Namun lupakah kita nikmat cinta itu hanya sementara jika nak kita bandingkan kenikmatan yang Allah janjikan pada kita jika bersengkang mata pada perngakhiran malam-Nya.

Ya Allah jika aku jatuh hati pada kekasih ku,
jangan biarkan aku tertatih dan terjatuh,
dalam perjalanan panjang menyeru manusia kepadamu.


Sahabat bila dah cinta,apa sahaja sanggup kita korban hatta nyawa kita sendiri semata-mata kekasih hati kita. Namun jangan biar cinta itu alpakan kita daripada tanggungjawab dan taklif kita untuk mengajak manusia menuju Allah Yang Esa.Jika ia berlaku celakalah kita nun di akhirat sana.


Ya Allah jika kau halalkan aku merindui kekasihku,
jangan biarkan aku melampaui batas,
sehingga melupakan aku pada cinta hakiki dan rindu abadi hanya kepada-Mu.

Sahabat jika merindui kekasih hati kita jangalah ia melebihi cinta dan rindu kita pada Allah Yang Esa yang sudah pasti hakiki seharusnya.

4 comments:

lumut said...

salam..
rase tenang datang blog ni..

terima kasih utk entry yg bergune ni..

=)

all d best 4 u..

razif api said...

salam..
time kash sudi melawat blog ni...
tp jika nak ketengan yang lebih berisi zikirlah ingat pada Allah ya esa..
baarakallahufik...

thanx..

محمد حذوان بن حميدان said...

semoga jke kte jtuh cnte,cnte i2 smakin mndktkn dri kte kpd ALLAH..amin (^_^)

Nor Sa'adah Binti Mokter said...

At-THoyyibun littoyyibat...
Sekiranya pasangan yg diimpikan merupakan insan yang solehah...jadikanlah diri anda soleh dulu...InsYaALLAH sikap anda sendiri yang akan membentuk sikap bakal pasangan hidup anda....dan janganlah risau...terdapat 3 perkara yang ALLAH telah tentukan untuk hambanya iaitu rezeki,jodoh dan juga ajal...cuma kita je yang tidak tahu bila ia akan tiba.....