Monday, June 14, 2010

Sedetik Bersama Seabad Terasa




Assalamualaikum....

Setelah lama terpisah. Masing-masing dengan haluan mereka sendiri. Ada yang dah bekerja, masih belajar, tengah praktikal dan ada yang dah berumah tangga. Mesti semua sahabat tertanya-tanya apa sebenarnya yang nak aku ceritakan..hehe..

Sebenarnya baru-baru ini (12 JUN 2010) aku dengan rakan-rakan sekolah mahmudiah (SMAM) dulu telah mengadakan satu majlis ‘reunion’ bagi ex-smam PMR 2004 dan SPM 2006. Reunion ini kami adakan di sekolah kerana kami ingin melibatkan guru-guru sekolah SMAM yang pernah mengajar kami suatu ketika dulu.

Idea untuk mengadakan reunion ni telah dicetuskan oleh beberapa orang sahabat aku iaitu Subki, Che Hazrien dan Fatin. Sahabat-sahabat lain menyambut baik apa yang dicadangkan termasuk la aku..hehe...walaupun begitu, banyak sekali cabaran dan kepayahan yang kami terpaksa lalui sepanjang usaha menjayakan reunion ini. Untuk menceritakan kepayahan dan cabaran itu mungkin tidak terasa jika aku yang ceritakan kerana penglibatan aku sepanjang usaha program tidak sepenuhnya daripada awal. Jadi cukuplah aku katakana bahawa banyak cabaran dan kepayahan yang kami perlu lalui.

Namun begitu, akhirnya semua usaha yang kami lakukan tidak sia-sia kerana reunion yang kami usahakan dengan penuh jerit perihnya (macam besar pulok majlisnya..kui3) berjaya dijalankan dan mendapat sambutan yang agak baik dari sahabat-sahabat lain. Walaupun kehadiran pada hari itu tidak sepenuhnya kerana ada kesibukan yang tak dapat dielakkan, namun mereka yang hadir pada hari tu sudah cukup bagi aku kerana suasana yang ceria dan mengembirakan pada hari tu.

Program hari tu sepatutnya bermula pukul 9 pagi tetapi kerana terdapat sedikit masalah program terpaksa bermula pada jam 10.30 pagi. Bagi program waktu pagi ni hanyalah untuk kami dan tidak melibatkan guru-guru. Kami bermain 3 jenis permainan iaitu cari getah dalam tepung, cari gula-gula dalam tepung dan belon air. Sebenarnya yang menguruskan permainan ini adalah aku sendiri..hehe..

Kami bermain hanyalah untuk suka-suka dan merapatkan lagi hubungan di antara kami. Yang aku sedikit risau hari tu adalah permainan yang aku rancang tu tak sesuai dengan pakaian sahabat-sahabat aku..mane nak sesuai, masing-masing pakai baju bergaya tetapi nak main tepung dengan air...hihi..walaupun pepun aku sangat berterima kasih kepada semua sahabat-sahabat kerana memberikan komitmen dan sudi untuk bermain pada hari itu...time kasih banyak-banyak semua...(^^). Lepas sukaneka tu kami ade buat sedikit aktiviti dewan yang mane konsep permainannya lebih kurang kotak beracun. Tepat jam 12.30 tengah hari kami berehat dan bersiap untuk majlis perasmian dan bersama guru pada jam 3.00 petang.

Majlis perasmian bermula pada jam 3.30 petang. Majlis dimulakan dengan bacaan doa daripada seorang sahabat saya, Faqehuddin yang merupakan ustaz di sebuah sekolah. Kemudian ucapan alu-aluan oleh pengarah program reunion iaitu saudara Subki dan seterusnya ucapan perasmian oleh tuan pengetua sekolah SMAM iaitu En. Mohamad Yakin. Setelah selesai ucapan perasmian dari tuan pengetua kami pun menjamu selera beramai-ramai. Program reunion pada hari tu bersurai pada jam 5.00 petang.






(jejaka yang hadir..hehe)









(muslimat yang hadir..hehe)





Ya Allah Ya Tuhan ku..aku memohon kepada-MU semoga ikatan persahabatan dan persaudaraan kami ini mendapat barakah dan berkat dari-MU dan semoga ia berkekalan sehingga ke SYURGA-MU..amiiin..


p/s : yang tak de dalam gambor tapi hadir minta maaf ye...gambo ni je yang daku ade..hehe

jgn marah ye..(^^)





3 comments:

محمد حذوان بن حميدان said...

wah..bestnye reunion..he3
semoga ukhuwah yg telah terbina dpt terus dieratkn..amin

...wardahdiana... said...

salam..
reunion?..
bgus2..bkn senang nak arrange..
pepun, di mana ade kmahuan,di situ ade jalan..
hurmm..
klo knangan indah,walaupun sedetik kite alami, mst rasenya seabad atau berabad2 dlm ingtan kan?..
moge ukhwh antum semua berpnjgn hingga ke akhirnya..
-wslm-

api_islam said...

hazwan>> amiin..=)
wardahdiana> beto2..walaupun sesaat ia tetap menjadi kenangan...amiin..=)