Wednesday, November 30, 2011

10 Fakta Menarik Otak Manusia..!



بسم الله الرحمن الرحيم
Assalamualaikum...

Kali ni rasa nak berkogsi perkara yang lain sikit...hehe, ana akan cuba berkongsi dengan sahabat-sahabat semua tentang 10 fakta menarik otak kita. Kita semua tahu bahawa otak adalah bahagian yang paling penting dalam tubuh badan kita. Namun, pernah tak kita semua mengambil tahu pasal otak kita ni...?? Mesti tak pernahkan? Kalau pernah pun mungkin tak tahu nak dapat kat mana..Jadi kali ni ana akan kongsikan dengan semua sahabat-sahabat 10 fakta menarik otak kita. Moge-moge daripada fakta ini dapatlah kita memikirkan nikmat yang telah Allah swt kurniakan kepada kita..diantaranya ialah otak..! Selamat membaca..(^_^)

1. Untuk menyamai kemampuan otak, kita harus membuat komputer yang besarnya sehingga 5 kali ukuran padang bolasepak, sedangkan otak kita mampu melakukan fungsi luar biasanya hanya dengan tenaga elektrik 23 watt.

2. Semua emosi/perasaan kita, adalah dihasilkan oleh otak kita. Tepatnya di sebuah bahagian yang disebut dengan Amygdala.



3. Setiap hari ada sekitar 85,000 neuron yang hilang dari otak kita. Terutama neuron-neuron yang tidak pernah kita guna.


4. Besar otak seseorang tidak menentukan kepandaiannya. Seseorang disebut pandai bergantung dari seberapa banyak SAMBUNGAN (connection) yang terjadi antara neuron.

5. Jika otak tidak dapat oksigen selama 5-10 minit, otak akan mengalami kerosakan teruk.

6. Otak TIDAK boleh membezakan antara kenyataan dan imaginasi. Imaginasi kita selalu dianggap kejadian yang betul oleh otak kita. Inilah asas ilmiah dari pentingnya melakukan visual positif.

7. Sesuatu yang bersifat sangat emosional akan jauh lebih kuat terakam dalam memori otak kita.

8. Informasi boleh diproses oleh otak kita secepat 120 meter/saat. Begitu cepatnya sehingga kita tidak menyedari prosesnya.

9. Alkohol boleh melemahkan hubungan antara neuron yang membuat kemampuan berpikir dan memori kita menjadi lemah.

10. Otak tidak memiliki sensor rasa sakit, sehingga otak tidak boleh merasakan sakit.

Wallahua`lam...

5 comments:

Anonymous said...

^__^

BdK_pUnCaK said...

lagu ape ye yg jadik background music 2???

Anonymous said...

assalamualaikum, masyaAllah how amazing is the creation of our brain! what's more, how amazing is our Creator. just wanted to share this book with you though: "The Intelligent Heart, The Pure Heart: An Insight into The Heart based on Quran, Sunnah and Modern Science". A very good book about the heart, it's importance in decision-making, emotions, etc; how different it is from the brain; etc. a very good book, I highly recommend if you are into scientific facts and all.

api_islam said...

wslm...tq for ur suggestion.. =)

lagu bacground ni tajuknye kiss the rain...yimura

Munirah Atirah said...

SubhanaAllah...hebatNya kuasa Allah,begitu indah ciptaanNya.. perkongsian yg menarik,teruskan menulis:)
~Sedia ditarbiyyah utk mentarbiyyah~